Pilates

Verbeter je houding, core-stabiliteit, balans en flexibiliteit.

Meld je aan via info@debalans.nl of bel ons op 0594 – 515 515.

We helpen je graag verder! 

Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsvorm die lange tijd door dansers en atleten gebruikt werd om te revalideren van blessures of om de balans tussen kracht en souplesse te verbeteren. Tegenwoordig kan het door iedereen die lekker in z’n vel wil zitten worden beoefend.

Pilates is meer dan 90 jaar geleden ontwikkeld door Joseph H. Pilates en is een uniek systeem van rek- en strekoefeningen. Hierdoor krijg je naast lange, sterke, soepele spieren een betere houding, souplesse en balans. Het verenigt lichaam en geest.

Je kunt Pilates op de mat doen met een dynaband of een bal. Ook is er speciale Pilates apparatuur. Door de matoefeningen leer je dat het lichaam het beste en enige instrument is dat nodig is voor het bereiken van een goede lichamelijke conditie.

Met Pilates-oefeningen breng je het lichaam in balans en verbeter je de bloedsomloop. Het werkt stressverlagend en verhoogt het uithoudingsvermogen. Je voelt je goed en gaat er beter uitzien. Door geconcentreerde en creatieve inspanning zul je het grootste voordeel halen uit dit unieke oefenprogramma. Je stelt je geest open en leert je je lichaam opnieuw te beheersen.

Wat is STOTT-PILATES®?

Onze lessen worden gegeven door Sylvia Blaauwgeers. De pilates-methode die Sylvia geeft is STOTT-PILATES®. Dit is een moderne versie van de oorspronkelijke trainingsmethode. Sinds 1988 hebben Lindsay G. Merrithew en Moira Merrithew in samenwerking met fysiotherapeuten, sportmedici en fitness professionals gewerkt aan het verfijnen van de oefeningen. Door de kennis en ervaring vanuit de wetenschap en revalidatie te combineren met de oorspronkelijke Pilates methode ontstond de veilige, effectieve en inmiddels wereldwijd erkende STOTT-PILATES® methode. Uitganspunten van deze methode zijn: gebruik van ademhaling, de plaatsing van het bekken, de plaatsing van de ribbenkast, de plaatsing van de schouders en de plaatsing van nek en hoofd.

STOTT-PILATES® heeft meerdere niveaus. Van sommige oorspronkelijke oefeningen is een vereenvoudigde versie opgenomen in het systeem. Dit verkleint de kans dat je boven je eigen niveau werkt. Omdat de oefeningen in veilige en kleine stapjes worden aangeleerd wordt STOTT-PILATES® ook ingezet als revalidatiemethode. Denk bijvoorbeeld aan het aanleren van een nieuw bewegingspatroon in een heup of schouder.

 

Het doel

  • een verhoogd lichaamsbewustzijn

  • een verbeterde lichaamshouding

  • een verbeterde bewegingstechniek

  • stabiliteit vanuit de romp

  • sterke en soepele spieren

  • sterke en soepele wervelkolom

  • soepele gewrichten

  • verbeterde circulatie, verhoogde stofwisseling en spijsvertering

  • ontspanning door licht geconcentreerde inspanning.

Uitgangspunten

  • Concentratie
  • Centrum van je kracht
  • Controle over je bewegen
  • Ademhaling
  • Uitgangshouding
  • Vloeiende bewegingen

meer weten?

Bij debalans staan wij achter de filosofie van Pilates. Australisch onderzoek heeft uitgewezen dat de mens met pijn debalans in zijn lichaam en in zijn leven verliest. Wij zijn er in getraind om op fysiotherapeutisch niveau de stabiliteit van de romp weer aan te leren, waarna men verder kan gaan met de Pilates-mat-trainingen of met welke andere sport of vorm van bewegen dan ook. Daarom zullen deze basisprincipes bij elke behandeling aan bod komen. Of je nu komt voor je enkel, schouder of rug, het vinden van debalans in je lichaam, de basisstabilisatie, is voor iedereen belangrijk. Een ding is belangrijk: de oefeningen mogen geen pijn doen.

Juist de Pilates-mat-oefeningen zullen zorgen voor een snelle integratie van deze technieken in het dagelijks functioneren. Het zal snel een tweede natuur worden om op deze manier bewegingen uit te voeren en gebruik te maken van de basisstabilisatie.

Wanneer

Maandag

  •   9:00 – 10:00
  • 10:00 – 11:00
  • 11:00 – 12:00 

Dinsdag

  • 19:00 – 20:00
  • 20:00 – 21:00 

Woensdag

  •   9:00 – 10:00
  • 11:00 – 12:00
  • 19:00 – 20:00 

Aanvullende informatie

Je hebt je basiscursus achter de rug en wilt verder met Pilates? Dan kom je in een van de vrije Pilates-groepen. Deze zijn ingedeeld naar niveaus:

  • beginners: dit niveau duurt ongeveer een jaar
  • intermediate: verhoogde intensiviteit en perfectionistischer in uitvoering
  • advanced: voor de echte gevordenen, vloeiende transities in een hoog tempo

Vanuit jouw voorgeschiedenis en mogelijke lichamelijke aandoeningen bepalen we samen op welk niveau je kunt trainen. Ben je nieuwsgierig en wil je weten wat pilates voor jou kan betekenen? Maak een afspraak en we kijken welke training het beste bij je past!

Pilates

Prijslijst onder voorbehoud. Prijzen inclusief 21% btw.  Zie ook algemene voorwaarden. 

Voorjaarscursus/
Najaarscursus

€ 198
eenmalig voor 18 keer

Basiscursus

€ 122,50
eenmalig voor 10 keer

Losse lessen

€ 15,50
eenmalig per keer

Pilates Special
(privé lessen)

€ 200

Een pakket van 5 privé lessen
van 60 minuten